Yhdessä kohti menestystä: Tehdään Sipoosta yrittäjien unelmakunta!

20.8.2024

Yhdessä kohti menestystä: Tehdään Sipoosta yrittäjien unelmakunta!

Sipoo on yksi Suomen nopeimmin kasvavia kuntia. Sijaintimme on hyvä -lähellä valtateitä, satamaa ja pääkaupunkiseudun imua. Muutin itse Sipooseen 10 vuotta sitten. Vastaanotto oli lämmin ja pienten lasten kanssa yksin kotona olevana koin saavani paljon tukea sekä yhteisöltä, että kunnalta. Yrittäjyyttäni tuki alueen kehittämisyhtiö ja sen ansiosta pystyin kehittämään yrityksiäni äitiyslomani aikana. Itse olen aktiivinen verkostoituja ja etsin kunnastamme palveluja, etenkin yrittäjille suunnattuja. Sen takia niitä varmasti löysin ja tulin tuolloin käyttäneeksi hyvin paljon.

Meillä on kunnassa edelleen saatavilla paljon erilaisia palveluita yrittäjille. Olisikin hienoa nähdä entistä enemmän palveluiden käyttäjiä ja yhteistä toimintaa yrittäjien keskuudessa. Kunnassamme on noin 2 000 yritystä ja niissä piilevä osaaminen on huippuluokkaa. Voisimme saada valtavan hyödyn, jos pystyisimme rakentamaan entistä tiiviimpää verkostoa oman kuntamme yritysten kesken ja vahvistamaan yrittäjien verkostoitumista.

Paikallisuudesta voimavara

Sipoo on ainutlaatuinen paikka, ja meidän tulee hyödyntää sen vahvuuksia. Meillä on laadukkaita yrityksiä alueellamme, joiden palveluita meidän tulisi aina ensisijaisesti käyttää. Se ei ainoastaan vahvista paikallista taloutta, vaan myös luo vahvempaa yhteisöllisyyttä.

Sain itse kokea tämän yhteisöllisyyden eräänä menneen kesän lauantai-iltana. Sipoolainen henkilö soitti puolisolleni (hän on yrittäjä) ja pyysi apua kadonneen autonavaimen kanssa. Hänellä ei ollut yhtään toimivaa avainta ja hätä oli suuri, koska seuraavana aamuna piti päästä autolla liikkeelle. Hän tiesi, että puolisoni koodaa työkseen autonavaimia ja ehkä pystyisi auttamaan. Oli myöhäinen lauantai-ilta ja meillä oli sukulaisia käymässä. Mutta koska kyseessä oli sipoolainen henkilö, halusimme ehdottomasti auttaa. Lähdimme henkilön luokse ja puolisoni sai koodattua hänelle toimivan autonavaimen.

Yhteisöllisyys auttaa meitä jokaista arjessamme. Kun tulemme tutuiksi toistemme kanssa ja tiedämme toistemme palveluista, voi verkosto hädän tullen rientää apuun!

Yhteistyö on avain menestykseen

Yrittäjyys ei ole yksinäistä puurtamista, vaan parhaimmillaan se on yhteistyötä ja verkostoitumista. Yhdessä yrittäjät voivat panostaa esimerkiksi innovaatioihin ja jatkuvaan kehitykseen. Sipoossa toimii aktiivinen yrittäjäjärjestö, joka järjestää yrittäjien kesken säännöllisiä tapaamisia ja erilaisia tapahtumia. On tärkeää järjestää koulutuksia ja työpajoja, joissa opitaan vaikkapa uusista teknologioista ja liiketoimintamalleista. Yhdessä voidaan luoda uusia tuotteita ja palveluita, jotka vastaavat asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Itsekin olen yrittäjänä ollessani ollut useissa yrittäjien välisisissä tapahtumissa ja luonut yhteistyötä paikallisten yrittäjien kesken. Näissä tapahtumissa jaetaan uusien kontaktien lisäksi ideoita, opitaan toisilta ja tuetaan toisia. Verkostoituminen on, etenkin pienille yrityksille, usein elinehto.

Jos et vielä ole ollut Sipoon Yrittäjien tapahtumissa, niin suosittelen lämpimästi. Siellä on hyvä tunnelma, avoin vuorovaikutus ja tekemisen meininki!  Sipoon Yrittäjät - Yrittajat.fi

Kunnan tuki

Sipoossa yrittäjiä palvelee Keski-Suomen kehitysyhtiö KEUKE Etusivu | Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy (keuke.fi) kunnan lisäksi. Se tarjoaa palveluita yritystoiminnan eri elinkaaren vaiheisiin. KEUKEn palveluihin lukeutuvat palvelut aloittavalle yrittäjälle, yrityksen kasvuun ja rahoitukseen sekä yrityksen omistajanvaihdokseen eli sukupolvenvaihdokseen ja yrityskauppaan. Tämän lisäksi Sipoon kunnan tehtävä on tukea yrittäjiä kuuntelemalla näiden tarpeita ja muokkaamalla palveluita niitä vastaavaksi.

Tällä hetkellä kunta päivittää elinkeinosuunnitelmansa tuleville vuosille ja järjestää sitä varten kolme yleisötapahtumaa kunnassa sijaitseville yrityksille, päättäjille ja viranhaltijoille. Kolmas ja viimeinen tapahtuma on 16.9.2024 klo 17–20.

Näet siitä lisätietoa täältä: Tule mukaan Sipoon elinkeino-ohjelman päivittämisen työpajaan!.

Oleellinen osa elinkeino-ohjelmaa on matkailusuunnitelma. Tätä varten kunta järjestää keskustelutilaisuuden 26.8.2024 klo 17-20.

Matkailusuunnitelman laatiminen käynnistyy - Sipoo - Sibbo.

Yrittäjien äänellä on valtava merkitys näitä ohjelmia työstäessä. Kannustan kaikkia alueemme yrittäjiä tuomaan oman mielipiteensä ja toiveensa kuuluviin. Vain yhdessä saamme rakennettua Sipoosta elinvoimaisen ja entistä yrittäjäystävällisemmän kunnan – yrittäjien unelmakunnan!

Tulevaisuuden Sipoo arvostaa ja kuuntelee yrittäjiä

Kuntamme menestyksen avain on kestävä talous. Siinä alueemme yrittäjillä on merkittävä rooli. Tehdään yhdessä Sipoosta kunta, jossa yrittäjyys kukoistaa ja jossa jokainen yritys voi menestyä. Luodaan yhdessä vahva, innovatiivinen ja yhteisöllinen ympäristö, joka verkottuu vahvasti keskenään, houkuttelee uusia yrityksiä ja tukee nykyisiä. Luodaan ympäristö, jossa yritykset kukoistavat ja yhteisö vahvistuu.

Ennen kaikkea luodaan ympäristö, jossa jokainen alueemme yrittäjä tuntee olevansa arvostettu ja tuettu.

Anneli Komi

Sipoon elinkeino- ja työllisyysjaoston jäsen

Sipoon kokoomuksen hallituksen jäsen

Kuvassa Anneli Komi, Sipoon elinkeino- ja työllisyysjaoston jäsen ja Sipoon kokoomuksen hallituksen jäsen